FPDA R1 Motopark kisaraportti

23.05.2009

Tervehdys taas! Sivuillamme on ollut muutaman viimeisen viikon aikana melko hiljaista, johtuen ensimmäiseen kilpailuun valmistautumisen kiireistä. Nyt FPDA kauden avaava Motoparkin osakilpailu kuitenkin on kaasuteltu ja tässä raporttia sekä kilpailupäivän tapahtumista, kuten myös sitä edeltäneestä testikisasta Ahvenistolla.

 Ennen Motoparkia tiimimme kävi ajamassa testikisan Ahvenistolla kesäkauden avanneessa Radalle.com tapahtumassa. Testikisassa tiimin sisäinen kamppailu päättyi Amin murskavoittoon, Jannen pudotessa kaavion ulkopuolelle etuakseliston geometrian aiheuttaessa edelleen epäluottamusta autoon. Ami selvisi kaavioon asti sulaneesta hukkaportin letkusta huolimatta, jossa valitettavasti hävisi ensimmäisessä tandemissa Tuomas Iljinille. Iljinin tie päättyi hetkeä myöhemmin Ahveniston kaiteiden kestävyyskokeisiin.

 Ahvenistolta saatiin kuitenkin jälleen lisää arvokasta ajoaikaa tälle keväälle ja eväät siihen mitä pitäisi vielä muuttaa ja ottaa huomioon ennen kauden ensimmäistä kilpailua Motoparkissa. Ami tyytyi hieman pienempiin modifikaatioihin, kun taas Janne otti vielä kerran ison laikkakoneen esille ja laittoi edestä tukivarret sekä olka-akselit kappaleiksi. Muutos tehtiin hieman riskillä, koska vaikutukset päästäisiin kokeilemaan vasta Motoparkissa kilpailupäivän aamuna.

 FPDA 2009 Round 1 Motopark. Motoparkiin saavuttiin hyvin nukutun yön jälkeen, koska matkaan lähdettiin jo hyvissä ajoin edellisenä päivänä, ja majoitusjärjestelyt toimivat tällä kerralla erittäin mallikkaasti. Aamun ensimmäisiin harjoituksiin päästiin hivenen myöhässä, mutta harjoitukset pidettiin siitä huolimatta täysmittaisina. Tällä kerralla olimme ajamassa FHRA:n kiihdytys tapahtumassa, joten mutkaradan puolella ei meidän lisäksemme muuta liikennettä ollut. Tämä konsepti oli mielestämme erittäin toimiva.

supra1.jpg
 Ami savustaa                                                   Kuva: Jukka Kekkonen 

 Aamun harjoitusten jälkeen tilanne näytti varsin hyvältä molempien kuskien osalta. Molemmat saivat hyviä vetoja alle ja Jannen riskillä tehty etupään geometrian muutos tuntui toimivan odotetulla tavalla. Lajitteluihin lähdettiin näin ollen luottavaisin mielin. Lajittelujen lämmittelykierroksella Janne hermoili itsensä ulosajoon, joka varsinkin jälkikäteen tuntuu erittäin turhalta. Tuloksena oli kuidun kappaleita ilmassa ja vääntynyt raidetanko. Pyörät harittivat noin 2cm tämän jälkeen. Lajittelut oli kuitenkin pakko ajaa vääntyneellä raidetangolla, jos meinasi ylipäätään saada jonkun tuloksen. Ensimmäisellä lajitteluvedolla Janne saikin kohtalaisen suorituksen tehtyä vaurioista huolimatta. Entry nopeus jäi kuitenkin erittäin alhaiseksi, joka osaltaan johtui takaraivossa olleesta ulosajosta ja sen mahdollisista lisävaurioista. Toinen veto menikin nollille kun kuski alkoi varoa liikaa. Ensimmäisen vedon pisteet 65,5 oikeuttivat juuri ja juuri kaavioon.

 Amin lajittelut alkoivat hyvällä lämmittelyvedolla, jota seurasi ensimmäinen varsinainen veto. Amin ongelmat alkoivat heti ensimmäisessä mutkassa, kun käsijarrusta vetäisyn jälkeen kässärin lukitus hyppäsi päälle ja tästä seurauksena vauhdin pysähdys ja nolla pistettä. Kaikki paineet kaavioon pääsystä siirtyivät nyt toiseen lajitteluvetoon. Tämän Ami kuitenkin hallitsi paineen allakin hyvin ja sai varovaisen ,mutta ehjän suorituksen, joka oikeutti lajittelujen yhdeksänteen tilaan pisteillä 66,6. Amilla pisteiden vähyys johtui pääosin nopeuden puutteesta kulma ja ajolinjapisteiden ollessa hyvät.

 Kaavioon lähdettiin hyvillä mielin vaikka lajittelusuoritukset eivät aivan yltäneet tavoitetasolle.

Amilla oli hieman ongelmia ahtimen ohjauksen ja öljyn paluulinjan kanssa. Öljyongelma saatiin haltuun, mutta ahtopaineesta puuttui edelleen puoli baaria. Siitä johtuen Supraa sai ajaa aggressiivisemmalla otteella voiman uupuessa. Amille tuli kaaviossa ensimmäisenä vastaan lajittelujen 8. Tuomas Iljin. Vastustaja oli tuttu Amille jo Ahveniston tandemajoista. Ensimmäisessä vedossa Ami oli seuraava kuljettaja ja Iljin sai piste edun 7-4 lähdettäessä toiseen vetoon. Tämän Ami kuitenkin vei nimiinsä isommalla piste-erolla ja näin Ami pääsi tästä parista jatkoon. Toisena vastustajana Amille tuli Tapio Murtoo Skydillacilla. Tapsa oli ensin johtava auto ja sen jälkeen toisinpäin. Näistä vedoista uusittiin toinen, koska tuomaristo ei päässyt selvyyteen kävikö Murtoo hiekalla vai ei. Uusinnassa Ami tiputti renkaan hiekalle ja peli oli sitä myöten selvä. Ami tulosliuskan kahdeksanteen paikkaan ja Murtoo semifinaaleihin.

 Jannen kaavioajot alkoivat hieman varovaisesti ja yrittäen pitää omaa ajoa kasassa. Ensimmäinen vastustaja oli Petteri Törmänen valkoisella BMW e36:lla. Petterin johtaessa Janne hermoili hieman ja auto meinasi suoristua parikin kertaa. Petteri teki kuitenkin virheen ja tiputti renkaan hiekalle, josta Jannelle piste-eduksi 6-0. Toisessa vedossa Janne ajoi edellä ja ajo sujui hieman paremmin, kuin ensimmäisellä kierroksella. Törmänen spinnasi takana ja tästä selvällä piste-erolla Janne meni jatkoon.

 Seuraavaksi vastaan asettui Henri Haanpää. Henri ajoi ensin edellä ja Janne perässä. Ensimmäisen vedon jälkeen pisteet Henrille 8-5. Janne siirtyi johtavaksi autoksi ja Henri työnsi Crestansa takapyörät ensimmäisessä mutkassa hiekalle, josta johtuen veto meni nollille. Janne ajoi ehkä tandemeiden parhaan vetonsa ja näin ollen Janne pääsi semifinaaleihin. Semeissä vastaan asettui Amin tiputtanut Tapio Murtoo. Ensimmäiset kaksi vetoa menivät tasan, tosin Tapsa spinnasi ensimmäisen vetonsa ja otti vielä piste-eron kiinni toisella vedolla. One more timessa Tapio tiputti johtaessaan takapyörän hiekalle ja Jannelle piste-etu 6-0. Jannella pysyi paketti johtavana autona kasassa ja Murtoo siirtyi pronssifinaaliin ja Janne jäi odottelemaan finaalivastustajaa toiselta puolelta kaaviota.

janne_vs_ranne.jpg
Janne vs Riku Ranne, Finaaliveto                          Kuva:Jussi Nieminen

Finaaleissa vastaan asettui ennakkosuosikki Riku Ranne Escortillaan. Ensimmäisen vedon jälkeen Riku sai johtavana autona piste-edun 8-6. Toisinpäin ajettaessa Janne ei johtoautona olemisesta huolimatta pystynyt saamaan eroa enää kiinni Rikun seuratessa hyvin. Toisen vedon pisteet tasan 8-8 ja Riku Ranteelle ansaittu ensimmäinen voitto. Jannelle uransa tähän asti paras sijoitus eli 2.

 Erityiskiitos vielä tiimiporukalle ja sponsoreillemme jotka mahdollistivat näinkin hienon kauden avauksen!

 Viikonloppu oli kaikin puolin erittäin rohkaiseva kauden jatkoa ajatellen molempien kuskien kantilta. Jannen auto toimii vihdoinkin lähellä sitä miten sen haluttaisiin toimivan. Vielä kun Amille taiotaan hieman lisää pitoa taakse, niin toiseen osakilpailuun Kemoraan voidaan taas rimaa hieman nostaa.

 Tässä vielä suorat linkit lajittelujen tuloksiin, kaavioon ja kisan tuloksiin, sekä sarjapistetilanteeseen:

Lajittelutulokset

Kaavio

Kilpailun tulokset

Sarjapistetilanne

Tässä vielä videon pätkä kilpailuissa kerääntyneestä videomateriaalista olkaa hyvät.

Terveisin

Sideways Drift team

25.04.2017Kalenterimuutoksia!
06.11.2016Dude! Where's my driftcar? 5. Jakso julkaistu!
19.10.2016"Veikkanen Suomen mestaruudesta " Samalta tuntuu kuin ennenkin""
21.09.2016Janne on uusi Suomenmestari!
15.09.2016Mestaruustaisto huipentuu Finaalikilpailuun!
16.08.2016Janne hienoon Voittoon Alastarolla!
20.07.20162.Sm osakilpailu takana ja Sm kauden puoliväli saavutettu.
03.07.2016NEZ Osakilpailun tunnelmat
29.06.2016Sideways ajamaan ekstra kisan viikonloppuna!
19.06.2016Janne 3.sijalle Kuopion Sm avauksessa!

Siirry arkistoon »