Round 1 Motopark ajettu25.05.2010 Helteinen moro!No ei ehkä enää niin helteinen, mutta kylläpä oli avauskilpailussa taas lämpöä ja fiilistä niin auton ulko- kuin sisäpuolellakin! Drifting kauden 2010 Suomen kovatasoisimmassa FPDA:n drifting sarjassa avannut Motoparkin osakilpailu on siis ajettu. Sideways Drift teamin osalta kilpailuista jäi erittäin hyvä maku kauden aloituksen osalta. Parannettavaakin toki jäi kuten asiaan kuuluukin. Sideways oli Motoparkin radalla tikkana paikalla ensimmäisenä tiiminä jo perjantaina pystytellen varikkoa ja haistellen kauden avaavaa tunnelmaa. Varikon pystytyksen jälkeen siirryttiin tällä kertaa jo Motoparkin reissulla perinteeksi muodostuneen (2. vuosi peräkkäin ;D ) savusaunan jälkeen vällyjen lauantaista kilpailua odottamaan. Lauantai aamuna radalla oli havaittavissa suuren urheilujuhlan tuntua kun ennätysmäärä kilpailuun osallistuvia kuljettajia oli saapunut paikalla taistelemaan kärkisijoista. Mukana nähtiin niin FPDA sarjan 2009 kärki kuin myös Amerikan valloitukselta palanneet suomalaiskuljettajat. Aamupäivällä harjoiteltiin yksi pitkä treenisessio koko porukan voimin jossa todenteolla karistettiin viimeisetkin ruosteet ranteista pois. Harjoitusten jälkeen seuraavana vuorossa lajittelut jotka ajettiin tällä kertaa muutaman auton ryhmissä. Tämä helpotti kilpailijoiden toimintaa lajitteluiden aikana huomattavasti. Janne ylämäessä. Kuva: Toni Laari Sideways Drift teamin molemmat kuljettajat selvittivät tiensä lajitteluista varsinaiseen kilpailuun eli pudotuskaavioonAmilla tuli ensimmäiset todella kuumat paikat jo lajittelussa kun omaa suoritustaan odottaessa Toyotan konehuoneesta tuprusi hieman savua pienen tulipalon merkiksi. Mistään sen vakavammasta ei onneksi ollut tällä kertaa kysymys kun palo saatiin sammumaan heti alkuunsa kiitos nopean mekaanikkomme. Palon syyksi selvisi hetken päästä konepellistä irronnut lasikuidun pala. Palon sammutuksen seurauksena Amin ajovuoro ehti vaihtua lajitteluissa ensimmäisestä viimeiseksi hänen onneksi vielä ehtiessä mukaan lajitteluun viimeisille vedoille. Ami ajoi vakuuttavan suorituksen ensimmäisellä lajitteluvedolla mutta osui hieman yhteen clipping point kartioon kaataen sen, tästä seurauksena nolla pistettä. Toisella vedolla Ami otti varman päälle tehden perussuorituksen vältellen virheitä. Jannen lajittelut sujuivat hieman stressivapaammassa tunnelmassa ja Janne saikin jo ensimmäisellä suorituksella kaavioon oikeuttavan pistemäärän. Toiseen vetoon oli vara lisätä riskiä joka kuitenkin koitui kohtaloksi jo ensimmäisissä mutkissa yliyrityksen tuomana nollan pisteen suorituksena. Aalto savustaa. Kuva: Jussi Nieminen PudotuskaavioKaavioon suoriutui yhteensä 13 kuljettajaa. Tälläkään kertaa ei valitettavasti nähty täyttä 16 auton kaaviota vaikka 20 ilmoittautuneen auton määrä antoi sellaista odottaakin. Osan kilpailu päättyi kahden 0 suorituksen takia jo lajitteluissa, ja joillain petti harmittavasti tekniikka harjoituksien aikana ennen lajittelua. Kaaviossa Ami sai vastaansa ensimmäiseksi viime vuoden tulokasluokan mestarin Janne Laakson. Kahden tiukan ja tasaväkisen vedon päätteeksi Amin kohtalona oli niukan pistetappion kärsineenä lopettaa ajot siihen, Laakson jatkaessa aina neljännelle sijalle asti. Janne sai vastaansa toisen tulokasluokasta nousseen kuljettajan Petri Uusi-Pohjolan. Petrin ohjastama Opel Kadett ajautui ensimmäisessä vedossa pari kertaa radalta leveäksi ja tästä nolla pistettä. Harmittavasti myös Jannella lipsahti pyörä hieman kanttarin ulkopuolelle radan yläosalla. Toisen vedon mennessä tasapistein nähtiin kauden ensimmäinen one-more time. Toisilla vedoilla Uusi-Pohjola tiputti vielä kerran pyörän hiekalle ja Janne suorittaessa tasaiset suoritukset siirtyi Janne tästä parista jatkoon. Seuraavana Jannea vastaan asettui viime vuonna Loistavasti Amerikan D1GP sarjassa pärjännyt kuljettaja Harri Hokkanen. Janne laittoa kaiken peliin mitä ukosta ja autosta irtosi ja sai kuin saikin laitettua Hokelle kampoihin. Hurja yritys ei aivan riittänyt Jannen kärsiessä Hokkasta vastaan molemmissa. Näin Janne jäi Top8 tasolle ollen loppusijoituksissa juurikin kahdeksas Amin sijoituttua kolmanneksitoista. Tiukkaa analyysia ajolinjoista ;). Kuva: Jussi Nieminen LoppufiiliksetKaiken kaikkiaan ensimmäisestä kilpailusta jäi erittäin positiivinen tunnelma koko tiimille ajosuoritusten ollessa tasolla jolla on mahdollista tulevissa kilpailuissa nousta yhä korkeammalle tuloksissa. Kilpailun järjestäjille iso kiitos hyvin läpiviedystä tapahtumasta josta varmasti nauttivat sekä yleisö että kuljettajat. Erityiskiitoksen Sideways Drift team haluaa vielä esittää tiimin Tukijoille! Ilman teitä kauden avaaminen ehjällä kilpailulla ei olisi taaskaan ollut mahdollista. Kiitoksia myös mekaanikoille ja muille tiimiläisille jotka kerrasta toiseen jaksavat pyytettömästi auttaa molempia kuljettajia! Tästä on hyvä jatkaa seuraaviin kapinoihin jotka käydään Alastaron moottoriradalla kesäkuun 5. päivä |