Kilpailuraportti Alastaro Round 214.06.2010 Tuulinen, ja tekniikkamurheinen päivä Alastarolla
5.6.2010 järjestettiin toinen FPDA:n 2010 Drifting sarjan osakilpailu Alastaron moottoriradalla. Tapahtuma oli Motorparkin tyyliin FHRA:n kanssa yhteistyössä toteutettu. Kiihdytysautot kilpailivat omaa kilpailuaan stripin puolella, ja driftaajat saivat ajettavakseen rataprofiilin jollaista ei ole ennen Alastarolla käytetty. Rata rakentui alun perin rallicross ja huoltotiekäyttöön tarkoitetuista radan pätkistä yhdessä varsinaisen moottoriradan kanssa. Tällaiseen ratkaisuun päädyttiin osin pakon sanelemana, sillä varsinaisella moottoriradan asvalttiosuudella ei saisi olla driftereiden jättämää kumia ennen kesän suurinta moottoripyörä kilpailua, Scandinavian openia. Rata muodostui kiihdytyksen jälkeisestä kokonaisesta ympyrästä sekä sen jälkeisestä puolenvaihdosta josta muodostui ikään kuin kaksi pitkää mutkaa. Radasta oli saatu yllättävänkin toimiva, myös allekirjoittanut sortui skeptisyyteen ennen kuin varsinaisesti pääsi ottamaan tuntumaan kyseiseen rataan.
Päivän kilpailu alkoi navakan tuulen saattelemana harjoituksilla. Monilla kuljettajilla oli ennakkoon helpoksi oletetusta radasta huolimatta vaikeuksia saada ajolinjoja hiottua kohdalleen. Tämä tosin johtui osittain myös siitä, että rataprofiili ei sallinut usean auton lähettämistä kerralla, jolloin ajokerrat harjoituksissa jäivät kaikilla varsin vähäisiksi. Pääosalla harjoitukset sujuivat ilman suurempia ongelmia. Molemmat Sideways Drift teamin kuljettajat joutuivat kuitenkin kohtaamaan teknisiä murheita jo tässä vaiheessa. Molemmat autot olivat edellisen kilpailun jälkeen jääneet ehjiksi ja olivat saaneet osakseen normaalit kilpailujen väliset huoltotoimet. Tämä ei kuitenkaan auttanut kun Jannella alkoi ihmeellisen kolmosvaihteella välillä tapahtuvan kierrosten ylös hyppäyksen syyksi paljastua kytkimen luistaminen ja Amilla vuorostaan oli Suprassaan harvinaisen oloinen bensiininsyöttöhäiriö. Jannen ajot loppuivat sitten kuin seinään lajittelujen toisella lämmittelyvedolla kun kytkin sanoi viimeiset jäähyväiset murentuen täysin. Rytäkässä koriste-esineiden kategoriaan siirtyivät mm. paineasetelma, kytkinlevy sekä vauhtipyörä. Amilla taas bensasyöttöhäiriöltä tuntunut ongelma jatkui ja häiritsi ajosuoritusta koko ajan. Toisella lajitteluvedolla pilaten jopa koko suorituksen kun autosta loppui hetkeksi veto kuin seinään. Kilpailun jälkeen vika saatiin paikallistettua moottorinohjauksen lisälaitteeseen joka jostain syystä katkaisi paineanturin signaalia aika ajoin. Ami sai ensimmäisellä lajittelusuorituksellaan pisteitä ja sijoituksenkin kilpailusta ollen 18. Janne jäi valitettavasti nollille tästä kilpailusta auton hajottua jo ennen lajittelua. Myös Jannelta petti harmillisesti tekniikka jo varhaisessa vaiheessa, ennen sitä nähtiin kuitenkin välähdyksiä siitä millä tasolla ollaan kunhan vaan pelit alkavat kestämään. (Kuva Jussi Nieminen)
Kiitos jälleen kaikille meiningissä mukana olleille huolimatta hieman laihasta päivän saldosta. Tämä taitaa olla sitä moottoriurheilua! Kiitos myös yhteistyökumppaneillemme jälleen toimintamme tukemista! Sideways Drift team haluaa myös onnitella Alastarolla menestyneitä kuljettajia tasapuolisesti. Kuopiossa räjähtää 19.6.2010 kun FPDA:n kolmas osakilpailu käydään Kalis superlauantaina! Tervetuloa paikan päälle todistamaan jo nyt varmalta tuntuvaa yleisöennätyksen rikkoontumista Suomi driftingin saralla! t.Janne / Sideways Drift team |