Terveisiä Kuopiosta!
30.06.2010
Sideways Drift team
Tiedote, Kuopio R3
Terve taas, jo reilu viikko kulunut Kuopion superlauantain kilpailuista ja Huh, että olipahan karkelot. Drifting kilpailu järjestettiin Kuopiossa Junttan Oy:n teollisuushallin takapihalla. Tapahtuma oli ennakkoon odotettu niin yleisön kuin kilpailijoidenkin keskuudessa. Tästä kilpailusta oli myös puskaradio soinut erityisen hyvin, ainakin siihen verrattuna mitä omiin korviin oli kantautunut. Odotukset olivat tiimin molemmilla kuljettajalla korkealla myös radan suhteen, kun suorituspaikalla tilaa riitti radan tekemiseen riittävästi.
Kilpailuaamuna saavuimme paikalle hyvissä ajoin ja osa tavaroista oli purettu paikalle jo edellisenä iltana. Heti aamusta tapahtuma vaikutti hyvältä niin puitteineen kuin myös ilmojen osalta. Tässä tapahtumassa oli myös merkillepantavaa, että Drifting alkaa todellakin lähestyä kovaa vauhtia ammattimaista kilvanajoa myös Suomessa. Tämä oli aistittavissa kaikesta toiminnasta paikan päällä. Ainoastaan aikataulu kärsi hieman katsastuksen ruuhkautuessa. Tähänkin ongelmaan on jo löydetty ratkaisu ja uskomme että tulevissa kilpailuissa homma toimii paremmin kuin koskaan.
Harjoitukset & Lajittelut
Harjoituksissa molemmat kuljettajat pääsivät ajamaan noin neljä treenivetoa, tässä ajassa oli siis tultava radan kanssa sinuiksi. Radasta oli tehty yllättävänkin haastavaksi sen sisältäessä niin kovavauhtista ja pomppuista entrymutkaa (jossa vielä kirsikaksi kakun päällä oli hetkellisesti myös laattaa asvaltin sijasta renkaiden alla) kuin pari melko vaikeatakin kiristyvää paikkaa jossa vauhti tippui melko pieneksi.

Kuva: Jussi Nieminen
Janne oli saanut edellisessä kilpailussa hajonneen kytkimensä kuntoon ja Amillakin oli laitteet taas täydessä rähinäkunnossa. Harjoituksissa lähes kaikilla kuljettajilla oli jonkin asteisia vaikeuksia pitää linjat riittävän siisteinä. Parissa ahtaassa paikassa oli todella pidettävä auto oikealla linjalla sekä varottava roikottamasta liikaa, rengasvalli kosketuksen armotta ilmoittaessa lipsahduksesta. Sekä Amilla, että Jannella pääsi oikean puolen kylki hipaisemaan kertaalleen rengaspinoa, vaurioiden jäädessä kuitenkin kosmeettiselle tasolle.
Harjoitusten päättyessä molemmilla kuljettajilla oli jonkinlainen tuntuma rataan mutta joka kierroksella oli sattunut joitain pieniä kömmähdyksiä jotka piti saada karsittua lajitteluihin mennessä pois.

Yllättäen lajittelujen lämmittelyvetojen alkaessa rata oli kuitenkin sisäistetty jonnekin alitajunnan syövereihin, sillä heti ensimmäisestä lämppärivedosta alkaen tuntuma rataan, ja autoon oli molemmilla kuskeilla parempi kuin harjoituksissa. Molemmat suorittivat ensimmäisellä lajitteluvedollaan kaavioon oikeuttavat pisteet ja pääsivätkin kokeilemaan toisella vedolla hieman aggressiivisempaa tapaa ajaa. Jannella oli toisella vedolla huomattavasti ensimmäistä vetoa parempi rähinä päällä ja tästä olikin tulossa paremmat pisteet aina siihen asti kunnes vauhti pääsi viimeisessä kiristyvässä vasemmassa hiipumaan lähes nollaan Jannen varoessa liikaa perän osumista rengasvalliin. Tästä seurauksena rankka pistevähennys, ja lähes identtiset pisteet ensimmäisen vedon kanssa. Aminkin liian kova yritys kostautui hänen yrittäessään painaa Supra yliluonnolliseen kulmaan ja spinnauksen kautta tuloksena 0p.
Lajittelujen tulokset
1. Uusi-Pohjola 93,5
2. Hokkanen 87,8
3. Murtoo 87,7
4. Törmänen 87,0
5. Laakso 82,9
6. Pöytälaakso 80,9
7. Leinonen J. 79,8
8. Haanpää 77,8
9. Viitala 74,3
10. Aalto 74,1
11. Veikkanen 71,8
12. Halonen 69,1
13. Savolainen 62,6
14. Leinonen T. 60,2
15. Syrjälä 0
16. Granfors 0
17. Rintanen DNF
18. Vehviläinen DNS
Kaavio
Seuraavaksi startattiin siis kaavioon. Ami sai vastaansa Kuopion oman kuljettajan Janne Leinosen. Sideways Jannella taas vastaan asettui yksi tämän vuoden tulokaskuljettajista, Juha Pöytälaakso joka ohjastaa e30 mallista BMW:tä. Amilla ja Leinosella oli todella tiukat ensimmäiset kaksi vetoa (8-6 ja 6-8) ja tuomarit määräsivätkin parille OMT:n. Toisella yrittämällä ensimmäinen veto meni Leinosen nimiin 8-5 piste-erolla. Toisessa vedossa Leinosen seuratessa Amia, ja molempien vetäessä kovaa suoritusta, sortui Janne Leinonen kuitenkin pieneen ajovirheeseen ja tönäisi takapuskurillaan rengaspinoa. Leinoselle nollat ulosajon merkiksija Ami kaaviossa eteenpäin Top8:n joukkoon.

Janne aloitti Top16 urakkansa ensin seuraamalla Pöytälaaksoa. Veto oli tasainen, Jannen seuratessa kuitenkin hyvin. Ensimmäisestä vedosta Jannelle yhden pisteen etu. Toiseen vetoon lähdettäessä oli Jannen vuoro ajaa edellä. Tämän piti periaatteessa olla helppo homma, ja hoitaa perussuorituksella tie auki Top8 joukkoon. Tässä vaiheessa oli kuitenkin jo sen verran hyökkäys päällä, että turha varmistelu ei kuulunut päässä oleviin ajatuksiin. Janne syötti kaiken mitä laitteista irtosi ensimmäiseen kurviin ja yritti todella terävää suunnanvaihtoa (jota tuomaristo oli aiemmin päivällä toivonut) seuraavaan mutkaan. Yritys kuitenkin kostautui kun siitä seurasi päivän ensimmäinen ja kohtalokas pyörähtäminen. Janne ulos kaaviosta ja tuloksena tästä kilpailusta 11.sija.

Ami jatkoi kaavion ajamista Top8:ssa, jossa vastaan asettui Harri Hokkanen. Ami lähti Hokkea vastaan täysi hyökkäys päällä ja molempien onnistuessa vedoissaan muodostuivat vedoista pisteet seuraavasti: 9-6 Hokkasen eduksi ja toinen veto tasan 8-8. Hokkanen jatkoikin taisteluaan aina kilpailun voittoon asti.
Lopputulokset:
1. Hokkanen
2. Laakso
3. Murtoo
4. Haanpää
5. Uusi-Pohjola
6. Törmänen
7. Pöytälaakso
8. Aalto
9. J. Leinonen
10. Viitala
11. Veikkanen
12. Halonen
13. Savolainen
14. T. Leinonen
15. Syrjälä
16. Granfors
DNF Rintanen
DNS Vehviläinen
Sarjapistetilanne @ FPDA.info
Ennakko-odotukset täyttyivät koko tapahtuman osalta. Kilpailu vietiin läpi ammattimaisesti ja sujuvasti. Yleisön määrä oli myös positiivinen yllätys, myytyjen lippujen määrän ollessa n.2500 maksanutta katsojaa. Ainoan ongelman, jota sitäkin voidaan pitää positiivisena, aiheutti juuri ennalta odottamaton yleisöryntäys. Katsomorakenteet olivat hieman alimitoitettuja ja kaikki halukkaat eivät nähneet tapahtumaa niin hyvin kuin olisi ollut mahdollista. Tämä on tietojemme mukaan kuitenkin pantu jo merkille ja tullaan seuraavissa tapahtumissa korjaamaan.
Osasyynä suureen yleisömäärään oli samana iltana järjestetty Kalis cruising harrasteajoneuvotapahtuma. Suuri osa päivän kilpailussa olleista drifting kilpureista oli myös viety illaksi cruisingeihin esille. Sideways Drift team oli myös näyttävästi esillä tapahtumassa, molempien autojen ollessa parkissa suoraan päälavan edessä.
Loppuun on todettava, että FPDA sarjan taso alkaa kilpailullisesti olla jo niin kova, että aamun harjoitusten jälkeenkin on vielä mahdotonta sanoa kuka tulee kilpailun voittamaan. Se, jos mikä on hyväksi sekä yleisölle, lajille ja varsinkin kilpailijoille. Ajamisestakin nauttii paljon enemmän kun saa koko ajan antaa kaikkensa ratin takana.
Tällä hetkellä menossa on tämän kesän pisin kilpailutauko kunnes Joutsassa, Josemoran ajoharjoittelualueella taas räjähtää 17.7.2010. Tule paikalle ja koe FPDA sarjan huima taso, sekä unohtumattomat kamppailut kärkisijoista!
t.Janne
Sideways Drift team
