Joutsassa lämmintä28.07.2010 Lämpöä piisasi, Joutsassakin…
Taas olisi kilpailuraportin aika. Tällä kertaa Kilpailtiin Joutsassa, Josemoran ajoharjoittelualueella, FPDA:n neljännen osakilpailun merkeissä. Kilpailun järjestäjinä toimivat yhteistyössä Lievestuoreen urheiluautoilijat ja FPDA. Joutsan treeneistä oltiin hädintuskin toivuttu kun taas lähdettiin kilpailua kohti. Viikko ennen kisoja ajetuista treeneistä kerrottakoon sen verran että molemmat kuskit ajoivat useammatkin renkaat päivän aikana ja hauskaa oli. Jannella tunnelma hieman latistui viimeisten renkaiden ollessa hyötykäytössä, kun vaihdelaatikko ilmoitti kovaan ääneen olevansa avauksen tarpeessa. Kotiin päästyä raapaistiin salkku auki ja todettiin tarvelistalla olevan yksi kolmosvaihteen ratas. Viikossa ratasta ei saatu tontille hankittua ja hätäratkaisuna hankittiin tilalle vakiovaihdelaatikko ja alettiin iltaisin katsemelaan tähtien suuntaan jos se vaikka yhdet kisat kestäisi. Amilla ei varsinaisesti treeneissä ollut mitään suurempia probleemia, ajot kuitenkin loppuivat juuri ennen aikojaan hukkaportin kannen löystyttyä. Tästä selvittiin kuitenkin kotopuolessa vain hetkisen kestäneellä Toyotan hyväilyllä ;) Joutsan kisaan lähdettiin jälleen odottavin mielin, mitä tuleman pitäisi tällä kertaa. Kuljettajia oli taas ilmoittautunut ennätysmäärä, olikohan jo kolmas kerta tänä vuonna. Kisaan oli siis lähdössä 28 kilpailijaa joista 27 starttasi itse kisaan. (Seuraavaan osakilpailuun Alastarolle on muuten tätä kirjoittaessa ilmoittautunut jo 34 kuskia!!) Kilpailupaikalle saavuttuamme kuljettajille ilmoitettiin ohjaajakokouksen aikaistamisesta 15 minuutilla. Tämän johdosta lähdimme heti kaluston purkamisen jälkeen Amin kanssa kokoukseen ja huollon pystytys jäi nohevien mekaanikkojemme vastuulle. Tähän väliin on annettava erityiskiitos huoltoporukalle, joka toimi todennäköisesti parhaiten ikinä. Kiitos Pasi, Jere sekä Janne! Näiden kavereiden merkitystä kisapäivän onnistumisessa on turha vähätellä. Pitcrew Treeneihin startattiin ensimmäistä kertaa viiden auton ryhmissä. Ratkaisu näytti, ja tuntui äärimmäisen toimivalta heti ensimmäisestä treenisessiosta alkaen. Radalla oli jatkuvasti toimintaa ja varsinkin kuskien mieleen oli tilanne, jossa pääsee ajamaan useamman vedon peräjälkeen ilman turhia odotteluja. Tällä systeemillä homma toimi jouhevammin kuin koskaan. Yhteensä ajettiin kaksi treenisettiä, joista jälkimmäinen oli hieman ensimmäistä lyhyempi. Treenien jälkeen oli ohjaajakokouksen kautta vuorossa jälleen lajittelut. Jo ennakkoon näytti siltä että ajamisen taso oli kovempi kuin koskaan, ja kärkikymmenikössä tulisi olemaan erittäin tiukkaa. Ami ajoi omat lajittelusuorituksensa toisessa ryhmässä ja Janne heti perään kolmannessa. Ami aloitti perusvarmalla 66,6 pisteen vedolla (numero alkaa tulla jo Amille tutuksi ;) ). Tällä pistemäärällä olisi sääntöjen puolesta jo päästy kaavioon ja Ami räväyttikin rennon oloisesti toisella vedolla 75,xx pistettä. Saaden vielä tuomariston kehut aggressiivisesta ajotyylistä, mikä ei aikaisemmin ole ollut Amin vahvuuksia. Eteenpäin on siis menty. Ami etenee pallot tulessa. Kuva:Eero.kuvat.fi Seuraavassa ryhmässä oli Jannen vuoro näyttää kyntensä. Ekaan vetoon hyvällä latauksella ja ensimmäisiä kertoja koskaan erittäin rennolla fiiliksellä turhia jännäämättä. Tämä tuotti tulosta ja tulosliuskaan printattiin 80,xx pistettä. Varsinkin ajolinja oli kohdallaan, josta kertoo kaikkiin kolmeen clipping pisteeseen osuminen alle 30cm päähän. Toisella vedolla homma suli kevyeen ylisuoritukseen ja pisteet jäivät yhden pointsin verran ekasta vedosta. Näillä pisteillä lajitteluista Jannelle 6.sija ja Amille 11. Kaiken kaikkiaan 22 kuljettajaa sai sääntöjen vaatimat 60 pistettä, mutta 16 kaaviolla ajettaessa sijat 17-> karsiutui varsinaisesta kaaviosta pois. Tässä oli myös yksi kulmakivi Suomidriftingin saralla, enää ei riittäisi kuljettajamäärän noustessa, perussuoritus kaavioon pääsemiseksi. Janne vauhdissa. Kuva:Jape Tiitinen, JT Media Pidempään lajia seuranneet kohahtivat pari lausetta takaperin, sillä nuo lajittelusijoitukset tarkoittivat myös sitä, että kaaviossa Top16 vaiheessa Ami ja Janne kohtaisivat heti toisensa. Ensimmäistä kertaa Sideways drift teamin historiassa. Kaaviossa tultaisiin siis näkemään todellinen taistelu tiimin sisäisestä paremmuudesta. Kaavioon lähdettiin ilman suurempia rata- tai muitakaan muutoksia. Kaikki tiesivät että kilpailusta olisi tulossa erittäin tiukka. Ami ja Janne saivat odotella hetken ennen kuin pääsivät tositoimiin, sillä he ajoivat Top16 pareista viimeisenä. Ami otti jo kaaviotreenit sen verran tosissaan että jätti Supran etupuskurin säpäleinä radalle osuttuaan rataa reunustaneeseen tötteröjonoon. Varsinaiseen taistoon lähdettiin ilman lämmittelyvetoja molempien kuskien niin halutessa. Vaihde silmään, kytkin ylös, irvistys päälle ja kovaa kohti entryä. Jannen johtaessa molemmat täräyttivät hyvän suorituksen, Amin hieman jäädessä Jannelle vauhdissa. Tuloksena 9-7 Jannen eduksi. Nyt testattiin Jannen pelihermo kun johtopaikka tuli säilyttää myös seuratessa. Janne onnistui kuin onnistuikin tässä Amin esittäessä parastaan. Tarkkaa pistemäärää ei muisti kerro mutta joka tapauksessa Janne jatkoon ja Ami joutui siirtymään katsomon puolelle. Ami kevennetyllä Supralla ja Janne hiostaa. Kuva:Eero.kuvat.fi Top8 vaiheeseen siirryttäessä Janne sai vastaansa Henri Haanpään, joka on viimeaikoina parantanut ajoaan huimasti. Ei tulisi olemaan helppo vastus siis. Ennakkoasetelman kruunasi se, että Haanpää pääsi suoraan ajamatta vetoakaan Top8 vaiheeseen muiden kilpailijoiden tekniikkamurheiden saattelemana. Täysi atakki päälle siis ja Henkkaa seuraamaan. Ensimmäinen veto meni Henkalta täysin nappiin hänen napatessaan 10pistettä. Janne jäi hyvästä seuraamisesta huolimatta pari pinnaa lähinnä tehoeron kautta johtuneesta hieman pienemmästä kulmasta. Toiseen vetoon kaikki taas peliin ja täyttä eteenpäin. Radan alkuosuus sujui hyvin mutta sitten hevosenkengässä peli oli menetetty. Jannen liukuri pyörähti ympäri ja tuloksena nolla pistettä. Videoanalyysin perusteella takapyörät joko ajautuivat hieman ulos linjalta liukkaalle tai sitten renkaat alkoivat olla niin loppu että pito loppui täysin yllättäen. Janne myös katsomoon ja Henkka eteni raivopään lailla aina finaaliin asti, kohdatakseen Siellä Tapio Murtoon. Haanpää vs. Veikkis Kuva:Antti Lehosmaa Lopputulokset: 1. Murtoo Loppuyhteenvetona todettakoon, että jo toisen tai kolmannen kerran tänä vuonna pystyi päivän jälkeen toteamaan, että kisat olivat kaikin puolin paremmat kuin koskaan. Järjestelyt ja koko tapahtuma rullasi tavalla jollaista ei ole ennen driftingissä nähty. Hurjaa vauhtia ollaan menossa suuntaan jonne lajia tulisikin viedä. Erittäin iso kiitos järjestäneille tahoille myös Sideways Drift teamin puolesta hienosta kilpailupäivästä.
Alastaroa odotellessa. Janne Sideways Drift team |