Lauantaina 28.8 kilpailtiin Finnish pro drifting association yhdistyksen järjestämässä sarjassa kauden 2010 viides osakilpailu Alastaron moottoriradalla. Tapahtuma oli jälleen järjestetty yhteistyössä FHRA:n kanssa. Konsepti on osoittautunut toimivaksi jo useamman kerran, kiihdyttelijöiden varatessa suoran ja normaalikäytännöllä täten myös koko radan, on nyt hyödynnetty loppurataa drifting kilpailuiden näyttämönä.
Kilpailu käytiin siis Alastarolla, tarkemmin ottaen suoritusalue alkoi Lemminkäisen mutkasta päättyen ennen viimeistä, pääsuoralle vievää mutkaa. Kyseistä radanpätkää on ajettu Suomen drifting kilpailuissa niin kauan kuin niitä on järjestetty. Radasta on kuitenkin onnistuttu joka kerta saamaan sopivan erilainen ajolinjavaatimuksia ja muita arvostelunäkökohtia muuttamalla. Tälläkään kerralla rata ei päästänyt kuljettajia helpolla, kuurottaisen sateen luodessa vielä roiman lisähaasteen ajamiseen.
Pitlife Kuva: Jussi Nieminen
Kilpailuun oli ilmoittautunut kaikkiaan historialliset 39 kuljettajaa. Kilpailemaan asti oli päässyt pari kolme vähemmän. Harjoitusten verottaessa teknisten vikojen muodossa vielä muutaman auton, ajettiin lajittelut noin 30 auton voimin. Nähtävää ja kuultavaa siis riitti. Startataan kisan purkaminen oman tiimimme osalta harjoituksista.
Aamun harjoitukset päästiin ajamaan kuivalla, vaikkakin kohtalaisen viileässä kelissä. Sidewaysin molemmat kuskit olivat hereillä heti aamun treeneistä alkaen ja molemmilta nähtiin hienoja suorituksia ensimmäisten joukossa. Autoissa ei teknisiä vikoja ilmennyt, joten seuraavaankin harjoitukseen startattiin tankkaamalla pelkästään kuljettajia. Harjoitusten välissä oli vielä ohjaajakokous jossa käytiin vielä läpi tuomareiden vaatimuksia radan ja ajamisen suhteen.
Janne treeneissä Kuva: Juhapekka Haapoja
Lajittelut
Toisten harjoitusten ja vatsantäyttämisen jälkeen luvassa olivat lajittelut. Lajittelut ajettiin taas neljässä ryhmässä kuten harjoituksetkin. Ami ajoi B ryhmässä ja Janne C:ssä. A ryhmän alkaessa lämppärivetojen jälkeen suorittaa arvosteltavia vetoja, tipahti yllä leijuneesta pilvilautasta parin minuutin sadekuuro, tai kuten kiihdytyspiireissä kuulemma todetaan, ”ei se ole sadetta, se on vain tuulen mukanaan tuomaa vettä”. Rata meni hetkeksi aikaa äärimmäisen liukkaaksi ja useita nollasuorituksia tuli tämän johdosta. On lähes mahdotonta arvioida pelkän alkukiihdytyksen perusteella pidon todellista määrää suoritusalueella, ja varsinkaan entryssä, johon kumia on jäänyt koko päivän ajan erittäin runsaasti.
Rata kuitenkin kuivui ennen Amin suorituksia ja Ami pääsikin ajamaan suhteellisen hyvissä olosuhteissa molemmat lajitteluvetonsa. Ami heitti perusvarmaa settiä ja tuloksena toisesta, ja paremmasta vedosta 69 pistettä. Tämä oikeutti lopulta lajittelujen 16. sijalle ja sitä kautta top16 kaavioon. Amilla oli myös ensimmäistä kertaa käytössään varmasti toimiva käsijarru, joka tällä radalla on käytännössä pakollinen varuste, hänen päivitettyään takajarrut isompiin sitten viime kisojen.
C-ryhmän mennessä radalle kaikki näytti vielä hyvältä, rata oli pysynyt kuivana ja Jannen auto tikkasi koko aamun erittäin hyvin. Lämppäriveto antoi myös aihetta odottaa varsin hyvää tulosta tai vähintäänkin kaavioon pääsyä. Ratkaisevalla hetkellä hanat kuitenkin aukesivat kastellen radan kunnolla ja Jannen lähtiessä ensimmäiseen lajitteluvetoon pyyhkijöillekin oli todella tarvetta. Janne otti kuitenkin pienen riskin ja laski lähes yhtä kovaa entryyn kuin kuivallakin, tässä vaiheessa nopeuskerroin oli edelleen käytössä normaalisti joten vaihtoehtoja ei juuri ollut. Vauhti osoittautui aivan liian kovaksi tullessa entryyn jossa märkä ja kumin päällystämä asvaltti oli lähes liukkaampaa kuin jää. Janne pyörähteli komeat piruetit ulos radalta jääden vielä turva-alueen hiekalle jumiin. Hinausavun tarpeellisuus oli ensimmäistä kertaa ulosajon takia ajankohtainen asia.
Pyristelyä lajitteluissa Kuva: Jussi Nieminen
Toiseen vetoon lähdettäessä tehtiin kaikki mahdollinen mitä parissa minuutissa ehtii, löysättiin iskareiden säädöt ja laskettiin hieman renkaiden ilmanpaineita. Takaisin line-uppiin päästyään Jannelle ilmoitettiin että nopeuskerroin olisi nyt kaikille sama 1.5. Sade oli loppunut ja muut autot kuivasivat rataa kovaa vauhtia ja jälleen oli mahdotonta tietää sopivaa sisääntulonopeutta ensimmäiseen mutkaan. Kytkin ylös ja kohti tuntematonta. Tällä kertaa säästyttiin spinnaamiselta mutta ajon muuten tökkiessä varsinkin juuri entryssä, tuloksena kiikarit eli OO. Nollat molemmista vedoista ja siirtyminen katselupuuhiin eivät kuuluneet päällimmäisiin odotuksiin lajitteluihin lähdettäessä, niin vaan koettiin taas yksi yllätys monien muiden joukossa.
Kaavioon startattiin nyt siis vain yhden Sideways auton voimin. Ami pääsi/joutui heti kohtaamaan lajittelut voittaneen Juha ”Juzz” Rintasen ollessaan viimeinen kaavioon mukaan päässyt kuljettaja. Kuvia kumartamatta Ami lähti voittamaan Juzz:ia. Ensimmäisessä vedossa Rintanen tekee lähes täydellisen suorituksen Amin seuratessa takana ja pyrkien välttämään isompia virheitä. Pisteet Rintaselle 9-7. Toisessa vedossa Ami ajaa edellä hyvän suorituksen, ja Rintasen tiputtaessa Lemminkäistä seuraavassa linkityksessä takarenkaan hetkeksi hiekan puolelle oli peli selvä Amille. Tästä parista siis Ami jatkoon 6 pisteen turvin.
Ami vs Juha Rintanen Kuva: Juhapekka Haapoja
TOP8 vaiheessa Amille vastaan FPDA:n puolella hieman uudempi nimi, Simon Vikman. Vettä alkoi taas vihmomaan ja tämä jos jokin sopi Amille. Tehoerot tasoittuivat ja mikä parasta, Ami oli juuri viikko sitten käynyt Alastarolla treenaamassa, ja kuinkas muuten kuin sadekelissä. Vikmanin johtaessa Amilla on selkeästi paremmin selkäytimessä märän radan ominaisuudet ja Vikmanin ottaessa entryn liian varovasti pääsee Ami pisteissä niskan päälle seurauksena rohkeasta seuraamisesta. Ensimmäisen vedon pisteet Amin eduksi 8-6. Samoissa merkeissä mennään myös Amin johtaessa jolloin Ami etenee TOP4 porukkaan.
Ami vs Simon Vikman Kuva: Juhapekka Haapoja
TOP4 ja vastaan Riku Ranne. Riku on kärsinyt todella paljon tekniikkamurheista tällä kaudella ja nyt auton vihdoin viimein toimiessa Riku oli täynnä taistelutahtoa. Ei helppo vastus siis. Kaiken kukkuraksi rata alkoi jälleen kuivua, ja kuten jo muutamassa aikaisemmassa kilpailussa on nähty, on paikoitellen kuiva rata myrkkyä Amin supran torsen lukolle. Ranteen vetäessä varmat vedot, Ami joutui tosissaan taistelemaan jotta sai pidettyä Toyotansa ylipäätään luisussa. Parista Ranne finaaliin piste erolla 18-14
Pronssifinaalissa vastaan asettui semifinaalivaiheessa Jussi Nordbergille hävinnyt Harri Hokkanen. Ami saa jälleen ajorytmistä kiinni ja Hokkasen ajaessa edellä seuraakin todella hyvin. Pisteiden mennessä tasan 9-9. Vanha suprakuskin kisahermo tekee kuitenkin pienen pienen tepposen Amin johtaessa, kun hän ajautuu hieman pitkäksi entryssä. Muilta osin toinenkin veto menee molemmilta putkeen ja tuloksena erittäin tiukka 8-7 Hokkaselle. Ami hävisi pronssin siis pienimmällä mahdollisella yhden pisteen erolla!
Kilpailusta jäi (ainakin Amille ;) ) äärimmäisen hyvä fiilis. 4.sija 39:n ilmoittautuneen joukosta oli suoritus jota ei monellakaan taholla osattu odottaa. Hyvä päivä Amille siis. Jannen osalta jäi paljonkin hampaan koloon. Eikä vähiten 1-kuski statuksen menettämiseen johtaneen vedonlyönnin takia. Panokset on taas ladattu ja 12.9 Botniaringillä tullaan näkemään, muun vauhdikkaan kilvanajon ohella, kovaakin kovempi taisto Sideways drift teamin kauden 2010 1-kuski statuksesta!
Naantalin (tai paremminkin Ruskon) aurinko! Kuva: Juhapekka Haapoja
Kiitos kuuluu jälleen kerran koko tiimiille, yhteistyökumppaneille sekä kilpailunjärjestäjille hienosta D-päivästä. joka kerta näitä vaan odottaa!
Kilpailuraportti
FPDA Round 5 Alastaro 28.8.2010
Lauantaina 28.8 kilpailtiin Finnish pro drifting association yhdistyksen järjestämässä sarjassa kauden 2010 viides osakilpailu Alastaron moottoriradalla. Tapahtuma oli jälleen järjestetty yhteistyössä FHRA:n kanssa. Konsepti on osoittautunut toimivaksi jo useamman kerran, kiihdyttelijöiden varatessa suoran ja normaalikäytännöllä täten myös koko radan, on nyt hyödynnetty loppurataa drifting kilpailuiden näyttämönä.
Kilpailu käytiin siis Alastarolla, tarkemmin ottaen suoritusalue alkoi Lemminkäisen mutkasta päättyen ennen viimeistä, pääsuoralle vievää mutkaa. Kyseistä radanpätkää on ajettu Suomen drifting kilpailuissa niin kauan kuin niitä on järjestetty. Radasta on kuitenkin onnistuttu joka kerta saamaan sopivan erilainen ajolinjavaatimuksia ja muita arvostelunäkökohtia muuttamalla. Tälläkään kerralla rata ei päästänyt kuljettajia helpolla, kuurottaisen sateen luodessa vielä roiman lisähaasteen ajamiseen.
Kilpailuun oli ilmoittautunut kaikkiaan historialliset 39 kuljettajaa. Kilpailemaan asti oli päässyt pari kolme vähemmän. Harjoitusten verottaessa teknisten vikojen muodossa vielä muutaman auton, ajettiin lajittelut noin 30 auton voimin. Nähtävää ja kuultavaa siis riitti. Startataan kisan purkaminen oman tiimimme osalta harjoituksista.
Aamun harjoitukset päästiin ajamaan kuivalla, vaikkakin kohtalaisen viileässä kelissä. Sidewaysin molemmat kuskit olivat hereillä heti aamun treeneistä alkaen ja molemmilta nähtiin hienoja suorituksia ensimmäisten joukossa. Autoissa ei teknisiä vikoja ilmennyt, joten seuraavaankin harjoitukseen startattiin tankkaamalla pelkästään kuljettajia. Harjoitusten välissä oli vielä ohjaajakokous jossa käytiin vielä läpi tuomareiden vaatimuksia radan ja ajamisen suhteen.
Lajittelut
Toisten harjoitusten ja vatsantäyttämisen jälkeen luvassa olivat lajittelut. Lajittelut ajettiin taas neljässä ryhmässä kuten harjoituksetkin. Ami ajoi B ryhmässä ja Janne C:ssä. A ryhmän alkaessa lämppärivetojen jälkeen suorittaa arvosteltavia vetoja, tipahti yllä leijuneesta pilvilautasta parin minuutin sadekuuro, tai kuten kiihdytyspiireissä kuulemma todetaan, ”ei se ole sadetta, se on vain tuulen mukanaan tuomaa vettä”. Rata meni hetkeksi aikaa äärimmäisen liukkaaksi ja useita nollasuorituksia tuli tämän johdosta. On lähes mahdotonta arvioida pelkän alkukiihdytyksen perusteella pidon todellista määrää suoritusalueella, ja varsinkaan entryssä, johon kumia on jäänyt koko päivän ajan erittäin runsaasti.
Rata kuitenkin kuivui ennen Amin suorituksia ja Ami pääsikin ajamaan suhteellisen hyvissä olosuhteissa molemmat lajitteluvetonsa. Ami heitti perusvarmaa settiä ja tuloksena toisesta, ja paremmasta vedosta 69 pistettä. Tämä oikeutti lopulta lajittelujen 16. sijalle ja sitä kautta top16 kaavioon. Amilla oli myös ensimmäistä kertaa käytössään varmasti toimiva käsijarru, joka tällä radalla on käytännössä pakollinen varuste, hänen päivitettyään takajarrut isompiin sitten viime kisojen. C-ryhmän mennessä radalle kaikki näytti vielä hyvältä, rata oli pysynyt kuivana ja Jannen auto tikkasi koko aamun erittäin hyvin. Lämppäriveto antoi myös aihetta odottaa varsin hyvää tulosta tai vähintäänkin kaavioon pääsyä. Ratkaisevalla hetkellä hanat kuitenkin aukesivat kastellen radan kunnolla ja Jannen lähtiessä ensimmäiseen lajitteluvetoon pyyhkijöillekin oli todella tarvetta. Janne otti kuitenkin pienen riskin ja laski lähes yhtä kovaa entryyn kuin kuivallakin, tässä vaiheessa nopeuskerroin oli edelleen käytössä normaalisti joten vaihtoehtoja ei juuri ollut. Vauhti osoittautui aivan liian kovaksi tullessa entryyn jossa märkä ja kumin päällystämä asvaltti oli lähes liukkaampaa kuin jää. Janne pyörähteli komeat piruetit ulos radalta jääden vielä turva-alueen hiekalle jumiin. Hinausavun tarpeellisuus oli ensimmäistä kertaa ulosajon takia ajankohtainen asia.
Toiseen vetoon lähdettäessä tehtiin kaikki mahdollinen mitä parissa minuutissa ehtii, löysättiin iskareiden säädöt ja laskettiin hieman renkaiden ilmanpaineita. Takaisin line-uppiin päästyään Jannelle ilmoitettiin että nopeuskerroin olisi nyt kaikille sama1.5. Sade oli loppunut ja muut autot kuivasivat rataa kovaa vauhtia ja jälleen oli mahdotonta tietää sopivaa sisääntulonopeutta ensimmäiseen mutkaan. Kytkin ylös ja kohti tuntematonta. Tällä kertaa säästyttiin spinnaamiselta mutta ajon muuten tökkiessä varsinkin juuri entryssä, tuloksena kiikarit eli OO. Nollat molemmista vedoista ja siirtyminen katselupuuhiin eivät kuuluneet päällimmäisiin odotuksiin lajitteluihin lähdettäessä, niin vaan koettiin taas yksi yllätys monien muiden joukossa.
Lajittelujen tulokset
Kaavio
Kaavioon startattiin nyt siis vain yhden Sideways auton voimin. Ami pääsi/joutui heti kohtaamaan lajittelut voittaneen Juha ”Juzz” Rintasen ollessaan viimeinen kaavioon mukaan päässyt kuljettaja. Kuvia kumartamatta Ami lähti voittamaan Juzz:ia. Ensimmäisessä vedossa Rintanen tekee lähes täydellisen suorituksen Amin seuratessa takana ja pyrkien välttämään isompia virheitä. Pisteet Rintaselle 9-7. Toisessa vedossa Ami ajaa edellä hyvän suorituksen, ja Rintasen tiputtaessa Lemminkäistä seuraavassa linkityksessä takarenkaan hetkeksi hiekan puolelle oli peli selvä Amille. Tästä parista siis Ami jatkoon 6 pisteen turvin.
TOP8 vaiheessa Amille vastaan FPDA:n puolella hieman oudompi nimi, Simon Vikman. Vettä alkoi taas vihmomaan ja tämä jos jokin sopi Amille. Tehoerot tasoittuivat ja mikä parasta, Ami oli juuri viikko sitten käynyt Alastarolla treenaamassa, ja kuinkas muuten kuin sadekelissä. Vikmanin johtaessa Amilla on selkeästi paremmin selkäytimessä märän radan ominaisuudet ja Vikmanin ottaessa entryn liian varovasti pääsee Ami pisteissä niskan päälle seurauksena rohkeasta seuraamisesta. Ensimmäisen vedon pisteet Amin eduksi 8-6. Samoissa merkeissä mennään myös Amin johtaessa jolloin Ami etenee TOP4 porukkaan.
TOP4 ja vastaan Riku Ranne. Riku on kärsinyt todella paljon tekniikkamurheista tällä kaudella ja nyt auton vihdoin viimein toimiessa Riku oli täynnä taistelutahtoa. Ei helppo vastus siis. Kaiken kukkuraksi rata alkoi jälleen kuivua, ja kuten jo muutamassa aikaisemmassa kilpailussa on nähty, on paikoitellen kuiva rata myrkkyä Amin supran torsen lukolle. Ranteen vetäessä varmat vedot, Ami joutui tosissaan taistelemaan jotta sai pidettyä Toyotansa ylipäätään luisussa. Parista Ranne finaaliin piste erolla 18-14
Pronssifinaalissa vastaan asettui semifinaalivaiheessa Jussi Nordbergille hävinnyt Harri Hokkanen. Ami saa jälleen ajorytmistä kiinni ja Hokkasen ajaessa edellä seuraakin todella hyvin. Pisteiden mennessä tasan 9-9. Vanha suprakuskin kisahermo tekee kuitenkin pienen pienen tepposen Amin johtaessa, kun hän ajautuu hieman pitkäksi entryssä. Muilta osin toinenkin veto menee molemmilta putkeen ja tuloksena erittäin tiukka 8-7 Hokkaselle. Ami hävisi pronssin siis pienimmällä mahdollisella yhden pisteen erolla!
Kaavio Lopputulokset
Lopputulema
Kilpailusta jäi (ainakin Amille ;) ) äärimmäisen hyvä fiilis. 4.sija 39:n ilmoittautuneen joukosta oli suoritus jota ei monellakaan taholla osattu odottaa. Hyvä päivä Amille siis. Jannen osalta jäi paljonkin hampaan koloon. Eikä vähiten 1-kuski statuksen menettämiseen johtaneen vedonlyönnin takia.Panokset on taas ladattu ja 12.9 Botniaringillä tullaan näkemään, muun vauhdikkaan kilvanajon ohella, kovaakin kovempi taisto Sideways drift teamin kauden 2010 1-kuski statuksesta!
Kiitos kuuluu jälleen kerran koko tiimille, yhteistyökumppaneille sekä kilpailunjärjestäjille hienosta D-päivästä. joka kerta näitä vaan odottaa!