FPDA Round6 Botniaring Finaalikisan raportti07.10.2010 Hoi!Finnish pro drifting association:n drifting kausi on paketissa! Eikä voida muuta todeta kuin että olipahan taas hieno kausi ! FPDA laittoi uusiksi lähes jokaisen Suomidriftingin ennätyksen kertaheitolla. Ennen kuin pääsemme tämänkertaisen raporttimme varsinaiseen kilpailun käsittävään osuuteen, haluan jo tässä vaiheessa kiittää lämpimästi kaikkia tämänkin kauden kilpailemisen mahdollistaneita tahoja. Kiitokset kuuluvat: Team: Aina innolla mukana ja osaavat kädet löytävät tiensä ulos taskuista heti kun niitä tarvitaan ;) FPDA: toimihenkilöiltä ja tuomariston jäseniltä uskomatonta venymistä, ja tahtoa tehdä suomen parhaat drifting kilpailut kerta toisensa jälkeen. Yhteistyökumppanit: Ilman teitä emme olisi tälläkään kaudella kilpailleet! Kilpakumppanit: Mahtavaa käydä kilpailuissa joissa varikko tuntuu enemmänkin yhteisöltä, jossa on mukava vaihtaa kuulumisia yhteisen harrastuksen parissa vaikka kilpaa ajetaankin tosissaan. KIITOS KIITOS KIITOS!Sitten varsinaiseen kilpailuun. Tällä kertaa kilpailu ajettiin Jurvan Botniaringillä moottoriratapohjaisena kilpailuna. Kilpailupäivä oli normaalista poiketen sunnuntai. Molempien Sideways kuskien kalusto oli hyvässä tikissä tulevia karkeloita varten, ja niitä käytiin muutaman yhteistyökumppanin asiakaskyydityksen muodossa jo perjantaina Alastaron moottoriradalla testaamassakin, tästä reissusta myöhemmin lisää. Botnian suuntaan karavaanin keulat käännettiin jo hyvissä ajoin lauantaina, tarkoituksena kasata varikko mahdollisimman valmiiksi jo illalla ja hipsiä hyvissä ajoin nukkumaan. Suunnitelma toimi viimeisen päälle ja saunomassa oltiinkin jo ennen iltakymmentä. Lauantaina paikalle saavuttuamme rata oli kuiva ja muutenkin keli suht ok, kesäkin tuoksui tuomariston testatessa ajolinjoja. Sunnuntaiaamuna edessämme oli kuitenkin se, mitä kukaan ei oikeastaan olisi halunnut. Vesisade. No, ei varsinaisesti satanut mutta märkää oli ja odotettavissa lisää vettä taivaalta päivän mittaan. Kumikalsarit kaapista jotta pysyy kuivana ja eteenpäin ;) Pitstop Kuva: slider.1g.fi HarjoituksetAamun treeneihin normaalisti ohjaajakokouksen kautta. Vettä vihmoi tasaiseen tahtiin välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vettä saatiin kuitenkin koko ajan sen verran että rata jaksoi pysyä märkänä koko ajan. Harjoituksiin lähdettiin hakemaan tuntumaa märkään rataan ja tuomariston vaatimiin ajolinjoihin. Rataa kierrettiin normaaliin suuntaan suorituspaikan ollessa jo vanha tuttu mutkayhdistelmä ennen lähtösuoraa. Paikka on muuten varmaan jos ei näyttävin niin ainakin toiseksi näyttävin drifing suoritusalue suomessa, ainakin jos keli suosii. Treeneissä päästiin nyt ajamaan siten että suorituksen loputtua ajettiin radan ympäri takaisin lähtöpisteeseen, tämä oli erittäin toimiva järjestely. Kun treenit ajettiin ryhmissä nyt jo vakiintuneeseen tapaan, päästiin nyt ajamaan normaalia enemmän treenivetoja. Ami olikin jo toisen treenin jälkeen sitä mieltä että tavallisia ”maitopurkin kaupasta haku” rutiini suorituksia voisi ajaa peräkkäin vaikka koko päivän. Toisaalta pidempi treeni antoi mahdollisuuden kokeilla useita vaihtoehtoisia ajolinjoja ja entry tapoja. Janne käppärillä Kuva Vilenius.1g.fi Molempien kuskien treenit menivät hyvissä ja hauskoissa merkeissä, autotkin tuntuivat tikkaavan normaalin tapaan. Seuraavana etappina vatsan täyttö ja lajitteluihin. Murua rinnan alle Kuva: slider.1g.fi LajittelutOhjaajakokous ennen lajitteluita ja viimeiset nyanssit ilmoille mitä tuomaristo haluaa ajollisesti nähdä. Nyt painotettiin erityisesti ajolinjaa, ja varsinkin ensimmäistä clippingpointtia. Ryhmittyminen line-uppiin ja kytkintä ylös lähtökäskyn koittaessa. Jannen lähtiessä ensimmäiseen vetoon otti hän taktiikaksi kovan entrynopeuden riskeeraten samalla ensimmäisen cliping saavuttamisen. Tämä kostautui juurikin siinä että tuo painotettu ensimmäinen clipari jäi hivenen kauas. Toinen ja kolmas sen sijaan osuivat hyvin ja muutenkin suoritus ihan ok, joskaan ei todellakaan päivän parhaita. Toiseen vetoon hakemaan sitä ensimmäistä cliparia. Entryssä hieman erilainen ajolinjavalinta kuin aikaisemmin ei toiminut odotetulla tavalla ja loppuveto meni melkoiseksi rimpuiluksi. Ekasta vedosta karvan alle 65 pinnaa ja toisesta ei mitään julkaisukelpoista. Manaten ja noiduten auto varikolle ja seuraamaan loppujen lajittelijoiden suorituksia. Janne imuroi clippiin Kuva: Jussi Nieminen Amille ajo märällä on tuntunut tällä kaudella luonnistuvan hyvin todennäköisesti auton suuremman massan ja vääntävän moottorin ansiosta. Vaikka pidon raja muuttuu jyrkemmäksi sateen myötä, tuntuu massiivisempi Supra olevan Amin mielestä rauhallinen ajettava kosteissa keleissä. Ensimmäiseen lajitteluun Ami lähti turvallisin mielin sillä onnistuneita suorituksia oli taottu lähes ekasta treenivedosta alkaen ja pääpaino oli hyvien ajolinjojen löytämissä. Ekassa lajitteluvedossa cliparit löytyivätkin lähes parinkymmenen sentin tarkkuudella ja kulmakin pysyi tasaisen hyvänä koko suorituksen. Raskas Supra ei tahtonut edetä kosteassa kelissä, mutta kaasunkäyttöön Ami paneutui nyt huolella ja pyrki olemaan helläämättä missään vaiheessa.Eka ja toka veto olivat lähes identtisiä ilman murheita. Ami hieroo vuorostaan cliparia Kuva: Jussi Nieminen Lajitteluiden loputtua kävellessä takaisin pilttuuta kohden alkoi lajitteluiden tuloksia kuulua kaiuttimista. 1.Murtoo 2.Ranne 3.Hokkanen 4. AALTO!!! Ami oli täräyttänyt neljänteen ruutuun! Loistava suoritus papalta :) Lista jatkui ja jatkui …13.Pöytälaakso 14.Kivimäki 15.Yli-Sipilä…tässä kohtaa kynsiä purren toivottiin pisteiden riittävän… ja peltiämyristä kuului kuin kuuluikin, 16.Veikkanen JES! Mukana ollaan. Amille ensimmäisenä vastaan lajitteluiden 13. Juha Pöytälaakso e30 BMW:llä. Jannelle karua tekstiä, suoraan lajitteluiden voittanutta, sekä samalla jo mestaruuden varmistanutta Tapio Murtoota vastaan. Jannen ja Tapsan välien selvittely olisi ensimmäisenä vuorossa. Kuskit autoihin ja viivalle. Lämmittelykierrokset soolona ja sitten mentäisiin. KaavioTiukasti keskittyneenä ensimmäiseen vetoon, Tapsa liikkeelle, samoin Jannella kytkin ylhäällä. Murtoo veti hienoisen eron kiihdytyksessä, tosin lähinnä sen takia että Janne ei uskaltanut laskea kovin lähelle entryssä heti alkuun kelin ollessa mitä oli. Entry molemmilta suht nappiin ja siitä ensimmäiseen puolenvaihtoon. Tässä kohtaa Janne ajoi hetken hieman sisempää linjaa ja oli yhdessä hujauksessa imuroinut Nissanit hyvin lähelle toisiaan. Tämä yllätti hieman jo Jannenkin, edellä meni sentään lähes puolet tehokkaampi laite! Loppuvedon Janne pystyi ajamaan hyvin lähellä Murtoota ja kaiken lisäksi vielä kovemmalla kulmalla. Vielä viimeiselle 20 metrille Janne päätti venyttää kulman äärimmilleen, vaan kuinkas kävikään. Kulman suurentuessa auton perä meni hieman leveämpää linjaa kuin Tapsalla, ja kovana kuskina Tapsakin oli jo hieronut ajolinjan äärimmilleen. Seurauksena Jannen auto tempaisi takapuskurin nurkalla radan viimeisen clipping pointin nousukiitoon, tuloksena nolla pistettä ja kauden kovin manaaminen hytissä. Janne peesaa tapsaa Kuva: Vastaheitto.com Toiseen vetoon asenteella nothing to lose, päivän parasta kehiin ajaessa edellä. Murtoo hieman jäikin ja tämä veto Jannelle pistein 8-7. Ekan vedon tuloksen myöta Tapsa kuitenkin jatkoon pistein 15-8. Janne ajot loppuivat siis tämän päivän osalta melko onnettomaan pikku virheeseen mutta hei, this is drifting! vai miten se oli ;) Tapsan vuoro katsella perästä Kuva: Jussi Nieminen Amin vuoron tullessa Ami ajaisi ensin edellä ollessaan kaksikosta paremmin lajitellut. Supra ja BMW liikkeelle ja jännäämään kuinka käy. Ami otti ekan vedon varmasti ajaessaan edellä, entryssä linja karkasi hieman leveäksi mutta muuten ok. Palatessaan Line-uppiin Amille selviää että Pöytälaakso on seurannut todella hyvin ja saanut vedosta piste-edun 8-9. Ami työstää Kuva: Jussi Nieminen Yhden pisteen tappio ei vielä Supraa kaada joten ei muuta kuin seuraavaan vetoon. Entry onnistuu molemmilla hyvin ja Ami pysyy hyvin Pöytälaakson kannassa seuraten BMW:n ajolinjoja. Suoralle avatessa toisen ja kolmannen clipin välissä Pöytälaakso alkaa ottaa eroa Amiin, tässä kohtaa Ami päättää laittaa isompaa pesään josko se siitä. Vaihtaminen osoittautui kuitenkin tällä kertaa ratkaisevaksi virheeksi Supran askin tuutatessa varattua. Supra pääsee suoristumaan kymmenisen metriä ennen viimeistä clippiä ja peli oli käytännössä selvä. Pöytälaakso jatkoon pistein 17-12. Ami seurailee Kuva: Vastaheitto.com Finaalikisan ollessa kyseessä nyt ratkaistiin myös sarjasijoitukset. Amin edelle pääsi viimeisen kisan tulosten seurauksena vielä livahtamaan Riku Ranne tiputtaen Amin kympin sakista. Ami siis sarjapisteissä 11. Sarjassa jossa ajavat todistetusti Suomen sekä maailman huipputasoiset kuljettajat, tämä ei ole ollenkaan hassumpi suoritus! Janne puolestaan hyytyi tänä vuonna sijalle 14. Tekniikka ja sääongelmien ;) pilatessa pari kisaa. Tällä kaudella ei siis aivan kärkisijoista ajettukaan, vaikka ajollisesti näytöt varsinkin kauden loppua kohden olivat erittäin positiivisia. Kaikkiaan 31 kuljettajaa keräsi sarjapisteitä tämän vuotisessa sarjassa. Tästä onkin hyvä jatkaa autojen ja kuskien kehitystä ensi kauteen. Tämänkin kauden kokemuksia rikkaampana on varmasti helpompi olla kärkikahinoissa heti kauden alusta. Varsinkaan Jannen ei tarvitse motivaatiota syvältä kaivaa hävittyään tällä kaudella pahimmalle kilpakumppanilleen Amille pisteissä :D Onnittelut vielä sarjan kärkikolmikolle hienosta suorituksesta! Sarjan virallinen palkintojenjakotilaisuus pidetään 9.10.2010 100+ motorshowssa Pirkkahallissa : Be there! |