FDO Allstars race 201026.10.2010
FDO Allstar race 2010One more time! kerran vielä. Kerran vielä pakkasimme autot kärryihin ja otimme suunnaksi Motopark racewayn. Tarkoituksenamme kilpailla Radalle.com:in yhteistyössä ESV:n kanssa järjestämässä, koko kauden huipentavassa Allstars kilpailussa. Kilpailun pääpalkinto, Nissan Skyline R32 GTR V-spec, takasi sen, että kaikki varteenotettavat suomalaiset D kuskit tulisivat olemaan paikalla. Kuva: pilipali.pictures.fi Palkintohoukutin näkyi myös osanottajien määrässä. 44 kuljettajaa ilmoittautui, joukossa pro-sarjojen mestarit ja kaikki pahimmat haastajat. Taisi olla taas ennätys yhdessä pro-luokan osakilpailussa. Yhä mielenkiintoisemmaksi kilpailun teki se, että ollessaan yksittäinen kilpailu sarjojen ulkopuolella, tultaisiin voitosta ajamaan kynsin hampain. Varmisteluihin ei olisi varaa. Kuva: aaperi.kuvat.fi Sidewayspoppoo starttasi liikkeelle kisaa edeltäneenä perjantaina pelkästään kuskien voimin. Seurue täydentyi matkan varrella parilla Toyota henkisellä mekaanikolla ja perille Motoparkkiin päästyämme pääsimme pystyttelemään varikkoa koko porukan voimin. Yllättävän moni oli jättänyt tulonsa lauantaiaamulle, sillä varikolla Perjantai-illalla katsellessa ei paria pientä poikkeusta lukuun ottamatta olisi uskonut että aamulla olisi jo täysi tohina päällä. Kuva: aaperi.kuvat.fi Kilpailuaamu valkeni kohtalaisen lämpimänä mutta sumuisena. Ilmoittautuminen paikanpäälle ensitöiksi ja siitä liimaamaan asiaankuuluneita tarroja autoihin. Varikolla alkoi olla jo tuttu motorsport kuhina päällä kaikkien valmistautuessa päivään. Katsastuksen jälkeen, jonka jono muuten oli ehkä pisin tällä kaudella nähty, siirryttiin aamun ensimmäiseen ohjaajakokoukseen. Kokouksessa tunnelma oli äärimmäisen jännittynyt ja ilmassa leijaili odotuksen tuntua mitä tuleman pitäisi. Kuva: peippo.kuvat.fi Tuomaristo kertoilivat kriteerit radan ja ajamisen suhteen vankalla ammattitaidolla ja kokemuksella. Aamun ensimmäiset treenit olivat valmiit alkamaan. Rata oli vielä yökasteen jäljiltä suorastaan märkä ja sitä kautta myös erittäin liukas ensimmäisten kahden treeniryhmän aikana. Rataa kiertäneet autot kuivasivatkin sitä hieman mutta toisenakin radalle tullut porukka pääsi vielä nauttimaan liukkaudesta. Kuva: aaperi.kuvat.fi Ensimmäiset treenit sujuivat molemmilta Sideways kuskeilta odotetusti ja ajolinjoja päästiin hieromaan kaluston toimiessa hienosti. Liukkaus tosin näkyi yhtälailla niin Jannen ja Amin kuin muidenkin ajossa. Treenien välissä ei juuri muutoksia tehty, iskunvaimennuksen pientä hienosäätöä lukuun ottamatta. Ensimmäisissä treeneissä lähes kaikki kuljettajat ajoivat kohtalaisen hienosti, ulosajojakaan ei juuri sattunut. Johtuiko radan kuivumisesta vai yleisestä yrityksen kasvamisesta päivän mittaan mutta jo toisissa treeneissä ajovirheitä syntyi melko lailla. Tässä kohtaa Amilla ja Jannella putoili jo lähes joka suoritus puhtaasti vaaditulle ajolinjalle ja muutenkin ajo alkoi maittamaan tosissaan radan kuivuttua. Kuvat: jnieminen.kuvat.fi Toisten treenien jälkeen vuorossa jälleen ohjaajakokous, nyt koskien lajittelua. Treenien entry nopeudet saivat aikaan jopa jonkinlaisen kohahduksen kuskeissa kun tuomarit ilmoittivat, että lähes kaikki kuskit takoivat yli 135km/h entryjä päivän kovimman arvostellun noteerauksen olleen noin 145km/h. Kokouksen tiimoilta loputkin ajokriteerit kuskien tietoon ja takaisin ratin taakse. Kuva: vellufotoo.kuvat.fi Lajitteluun lähdettiin rennolla mielellä. Kaikilla oli varmasti jonkinlaisia paineita mutta toisaalta, nyt ei olisi mitään hävittävääkään. Ennen lajittelua Janne ja Ami ehtivät katsella aiempien ryhmien suorituksia jonkin aikaa penkalta. Tästä jäi ainoastaan yksi toteama: kaikilla oli aivan järkyttävä yritys päällä. Osalle se luonnollisesti kostautui ulosajojen ja muiden vastaavien merkeissä mutta silti, hienoa yritystä! juuri sitä mitä yleisö halusi nähdä. Jannen ryhmä oli vuorossa toisena, kypärää päähän ja menoksi. Lajitteluun oli ruuvattu alle iskemätöntä mustaa ja pyöreää samassa koossa ja merkissä kuin tällä kaudella on totuttu. Renkaat line-upissa kunnolla lämpöiseksi ja lämmitelyrundille. Tällä kertaa Janne muisti ottaa lämmittelyn pikkuisen rennommin kuin vuosi takaperin, silloin lämmittelyveto meinasi pilata koko kisan turhan ulosajon seurauksena. Nyt kuitenkin lämmittely rennosti putkeen ja odottamaan omaa vuoroa. Ekalla vedolla täysi höyry päälle ja kohti ylämäen entryä. Pelit ennen mäkeä poikittain ja sukka syyläriin. Auto pysyi juuri ja juuri radalla mäen päälle tullessa ja taittui vielä hienosti vasemmalle kääntyvään hevosenkenkääkin. Hevosenkengän loppuosalla ratti kolahti jo stoppariin hetkeksi, pienellä kaasunnostolla auto kuitenkin oikeni vielä. Puolenvaihdon jälkeen ratti taas tappiin ja viimeisen klipin ohi läheltä. Jes, erittäin jees eka veto. Tuloksena erittäinkin kelvolliset 74,joitain desimaaleja pistettä. Kuva: jupe.kuvat.fi Toiseen vetoon lisää höökiä ja uudella innolla koittamaan. Ensimmäinen veto meni sen verran nappiin että nyt oli varaa jo ottaa vähän riskejäkin. Pari pikku virhettä ja parissa kohtaa paremmin kuin ekalla vedolla, tuloksena kuitenkin hitusen parempi veto kuin ensimmäinen, päätyen 74,8 pisteeseen. Toisen vedon entry tärähti tutkan näytölle lukemissa 135km/h. Auto varikolle ja hyvällä fiiliksellä katselemaan muiden suorituksia. Kuva: reuhka.kuvat.fi Ami lähti lajitteluun jo selkäytimeen opetellulla kaavalla ja heti Jannen perään ryhmässä C. Pidolla ajettavan kiihdytys kurvin jälkeen lappu lattiaan jonka jälkeen turbon potku tuli juuri sopivasti yhden vastaheiton ennen ylämäessä olevaa entryä. Siksi kulma oli hyvä jo entry pisteessä ja nopeuskin sopiva noin 135 km/h. Ekan cliparin nuoleminen läheltä oli kriittistä radan loppuosan onnistumisen kannalta sillä 2 metrin ylitys ekalta pointilta varmisti ulosajon radalta. Jännittävintä oli että ekaa clipping pointtia ei pystynyt näkemään ennen kuin vasta saapuessasi mäenpäälle kesken mutkan, sivuttain ja melkein 140 km/h lasissa! Tästä piiiitkä suora pienellä kulmalla venyttäen, pelko persnahassa että yli auton mitan suoristumisesta seuraisi automaattinen 0-pistettä. Käsijarrulla roikkumisen jälkeen Supralla panostaen suureen kulmaan loppurata.(Supran suuri kulma=Nissanin pieni kulma t.Janne :P ) Kuva: jupe.kuvat.fi Amin eka veto tuotti turvallisen tuntuiset noin 65 pistettä, toiseen vetoon uskalsi sitten ladata jo enemmän paukkuja. Toiseen vetoon lisää agressiota, lisää kulmaa ja pikkasen lisää vauhtia koska ekassa vedossa hevosenkenkä meinasi jäädä vajaaksi. Hyvän tuntuinen veto vain pienillä virheillä ja tiimiradio kuulutti uskomattomat uutiset: 71,1 pistettä! Ollen kyseessä lajitteluryhmä C tämä varmisti paikan parhaassa tusinassa vaikka kovimpia kuskeja olikin jätetty myös viimeiseen ryhmään. Lopulta monenlaisten suoritusten jälkeen lajittelu tulokseksi varmistui 6. Jannen ylsi loistavasti lajittelujen kolmanteen ruutuun. Tämä tarkoitti että molemmat Sideways kuskit aloittivat urakkansa kaavion paremmalta puolelta Suomen kovatasoisimmassa kilpailussa! Kuva: vellufotoo.kuvat.fi Tauon ja ohjaajakokouksen jälkeen aloiteltiin kaavion suorittamista ensin lämmitysvedoilla. Pitkä ajotauko oli tehnyt Amille tepposet ja ekan clipping pointin lähestyessä Ami tajusi olevansa aivan liian kaukana ajolinjalta. Tämän seurauksena takapyörät tippuivat hiekalle ja mentiin kylki edellä kohti ”murhakanttaria” joka oli koitunut niin monen auton kohtaloksi päivän aikana. Kanttari sujahti auton alle etu ja takapyörien välistä ja kauhean pamauksen saattelemana auto pomppi hiekalle. Ami pääsi omin avuin jatkamaan ja tiimi hälytettiin tutkimaan vahingot. Todettiin että suurin vaurio oli tuhoutunut kuituhelma joten ei muutakuin TOP16 kaaviota ajamaan. Murhakanttari. Kuva: jupe.kuvat.fi Kaaviossa Amille ensimmäisenä vastaan Kalle Halonen 2JZ moottorisella Omegallaan. Amin ottaessa edellä ajavan auton paikan osuivat cliparit nyt kohdilleen. Saapuessa line-uppiin tuomioksi vahvistui 8-0 Amille, Halonen oli tehnyt merkittävän virheen vedon aikana. Toiseen vetoon seuraavana autona Ami lähti varmasti koittaen jättää hieman väliä koska tunsi olevansa paljon nopeampi Halosta. Kuitenkin saavuttaessa hevosenkenkään meinasi vauhti loppua kesken Halosen hidastaessa kurviin aiemmin Ami joutuessa ottamaan kurvin aivan sisältä kanttarin päällä ajaen. Amille tämä tuomitaan 0-pisteen suoritukseksi eturenkaan pölläyttäessä hiekkaa, mutta sama tyly tuomio myös Haloselle joten lopputulokseksi jää tuo 8-0 ja Ami jatkoon! Kuva: vellufotoo.kuvat.fi Jannelle kävi juuri se motorsport tuuri joka kaavio systeemillä ajettessa helposti käy. Lajittelun kolmanneksi ajettuaan vastaan tuli lajittelujen 14. ruudusta ei enempää eikä vähempää kuin ljain todellinen Suomipioneeri ja tämän kauden X-treme sarjan mestari Marko Hyvönen. Tosin voitosta ajettaessa kaikki vastaantulijat on voitettava kuskista riippumatta, ja näinkin kovatasoisen kilpailun ollessa kyseessä koko TOP16 oli täynnä todellisia lajin huippunimiä. Rohkeasti leikkiin mukaan ja ensimmäiselle kierrokselle Janne ajamaan edelle. Kuva: reuhka.kuvat.fi Kaikki peliin ja laitteet montun pohjalla linkkuun, ylämäki osui hienosti kohdalleen ja ensimmäinen sisäkurvin puolella ollut clippingpoint meni myös mukavan läheltä. Pitkä venytys hevosenkenkään meinasi tuotta lieviä vaikeuksia vauhdin oltua hieman hitaampi kuin aiemmin päivällä. Nissan kuitenkin taittui kurviin sisään ja Janne pääsi syöttämään pienelle moottorilleen lisää happea. Sitten alkoi kuitenkin tapahtua, vasempaan takanurkkaan törmäsi joku! kädet hetken kabiinissa vispaten Janne sai juuri pidettyä ajon hallussa ajolinjan kuitenkin kärsiessä tömäyksestä hieman. Yksi puolenvaihto ja suoritus loppuun. Pikakelauksella päässä läpi tapahtumat ja hiljainen toteaminen kabiinissa että Hyvönenhän se sieltä arvatenkin tökki takaluukkuun. Onhan kaveri toki tunnettu lähellä ajamisestaan mutta että näinkin lähellä ;). Nopeat päässälaskut ja toteamus että Hyvöstä todennäköisesti rankaistaan päälle ajamisesta hieman. Auton pikatsekkaus ennen line-uppiin valutusta ja kuuntelemaan pisteitä. Karua oli kuunnella: 8-0…Hyvösen eduksi! tässä vaiheessa heräsi kysymys että mistä olikaan kysymys. Asia selvisi kuitenkin melko nopeasti kun Janne oli kuulemma käyttänyt mäenpäälle tullessaan eturenkaan sisäkurvin puolelta pihalla. Kuva: pilipali.pictures.fi Oli tai ei, seuraavaan vetoon oli lähdettävä. Vieläkin pisteistä hieman häkeltyneenä meni toinen veto hieman penkin alle. Kokemuksia ei juuri vastaavista tilanteista ole, joka osaltaan sekoitti hieman pakkaa. Toinen veto menikin hieman roiskiessa Hyvösen takana, molemmat kuitenkin ajoivat ihan hyvän setin. Suorituksen jälkeen selvisi, että myös Hyvönen oli edellä ajaessaan käyttänyt rengasta ulkona ja tästä nolla pistettä. Jannelle tuomittiin 7 pinnaa. Lopppujen lopuksi Hyvönen siis jatkoon pistein 8-7! Lähes niukimmalla mahdollisella erolla. Huh huh… Seuraavaksi Ami siirtyi TOP8 kaavioon jossaa vastaan asettui juuri Jannen tiputtanut Hyvönen. Ami manaili mielessään juuri Jannen saamaa kolhua, sillä Supran olisi nyt pysyttävä ehjänä jotta kilpaura kyseisellä yksilöllä saataisiin kunnialla loppuun. Ekaan vetoon lähdettiin Amin johtaessa orkesteria. Ekalle cliparille saavuttaessa Ami tajuaa tehneensä toistamiseen kriittisen virheen. Kartio jää auttamattoman kauas autosta ja Ami tietää että eka kurvi on tullut mahdottomaksi suorittaa. Vahingosta nyt viisastuneena Ami suuntaa Supran keulan suoraan hiekalle välttäen täpärästi vaarallisen kanttarin rikkoen kuitenkin etupuskurinsa hiekkadyyneihin. Sieltä omin voimin takaisin radalle ja korvat punaisena takaisin line-uppiin. Kuva: pilipali.pictures.fi Toiseen vetoon Hyvösen johtaessa Amilla on pakka jo täysin sekaisin joten useiden virheiden saattelemana, vaikka Hyvönen saa toisesta vedosta nollat, tulos kuitenkin Hyvöselle 8-4. Illan hämärtyessä palkintojen jaon alkaessa omat sijoitukset vielä pikkaisen epäselviä koska ei selkeää muistikuvaa ollut miten muut etenivät kaaviossa. Kuuluttajan jakaessa palkintoja TOP12 alaspäin Sideways kuskien nimet vain odottavat tulemistaan. Yhdeksännen sijan kohdalla peltiämyristä rämähtää tuttu nimi ilmoille: Janne Veikkanen! taas odotellaan kunnes vihdoin sijoituksen 5 kohdalla tulee Amille käsky käydä palkintojen jakoon! tavaraa alkaa tulemaan vanhalle miehelle kannettavaksi asti: on sporttiset nahkaistuimet, GTI-tuotteita, Radalle.com kausilippu ja Korrek-tuotteita. Palkintojen määrä yllätti näinkin ”vaatimattomalla” sijoituksella. Näitä lisää! Kuvat: jupe.kuvat.fi Kärkikolmikko muodostui lopulta seuraavanlaiseksi:
Onnittelut kirkkaasti Suomen kovimmille driftaajille! Kuva: jupe.kuvat.fi Tällaisen kilpailun päätteeksi muutenkin hienosta kaudesta jäi vielä erinomaisen hieno fiilis. Normaalisti syksyisin iltojen pimetessä kuskien mielen valtaa lähes pakottava tarve päästä rakentelemaan autoja seuraavaa kautta varten kisakuntoon. Nyt kuitenkin näin hienon ja tapahtumarikkaan kauden jälkeen ajamaan pääsyn poltekin on todella iso jo heti syksyllä, mitä se sitten onkaan keväällä kun jälleen päästään tositoimiin? Talvella Sideways drift team päivittää taas kalustoa ja ukkojakin siinä sivussa, katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Sivuillamme tulee olemaan infoa myös talven jutuista tasaiseen tahtiin joten pysy saitilla. Luulen, ja tiedän, että ensikaudesta tuskin tulee yhtään laimeampaa tai huonompaa millään muotoa. Sitä odotellessa, kiitos kaikille kaudesta 2010! Bensalenkkarin katkuisin terveisin
Sideways Drift team
|