Ryttyjä ja pyttyjä Botnialta, osa 210.06.2011 Kuten tuli luvattua, nyt seuraa (vaikkakin hieman pidemmän odottelun jälkeen) kokonainen kilpailuraportti FPDA Drift series 2011 avausosakilpailusta Jurvan Botniaringiltä Sideways Drift teamin näkövinkkelistä.
EsinäytösKauden alku on joka vuosi jo itsessään varsin mielenkiintoinen ja odotettu tapahtuma. Niin myös tälläkin kertaa. Kukaan ei tiedä toisten suorituskyvystä ja kalustosta juuri mitään, ja tunnelma onkin yleensä piinaavan odottava. Nyt kuitenkin lisämausteensa tähän soppaan toivat vielä Amin auton myöhäinen valmistuminen sekä valitettavasti ainoiksi jääneissä ennakkotesteissä Jannen autossa havaittu käyntiongelma, jota ei olisi tiimin mielestä välttämättä enää tähän kohtaan tarvittu, mutta minkäs teet kun Mister Murphy lähtee asialle ;) Amin osalta oli vielä kilpailua edeltävällä viikolla epävarmaa tuleeko hän osallistumaan kilpailuun ollenkaan. Amin täysin uusi Supra vaati loppumetreillä rajun määrän työtunteja valmistuakseen. Onneksi apu oli lähellä silloin kun sitä tarvittiin. Hatunnoston arvoinen suoritus tiimimme Toyota osaston mekaanikoilta Janne Kaasalaiselta ja Pasi Vallinilta, jotka taikoivat Supran kilpailuun saakka. Supra oli saatu edellisenä päivänä käyntiin uudella moottorinohjauksella ja vielä kilpailupäivän aamunakin meinasivat käynnistymisongelmat tuottaa päänvaivaa, mutta niin vain niistäkin selvittiin ja aina niin varma parivaljakko Ami ja Toyota saatiin jälleen radalle. Kun myös Jannen kilpurin käyntihäiriöt oli saatu kuriin jo hyvissä ajoin perjantaina pitkien talli-iltojen johdosta, voitiin ennen aamun treenejä todeta positiivisesti molempien autojen olevan paikanpäällä ja valmiina kovaan käyttöön. Varsinainen kilpailupäivä valkeni uskomattoman kauniissa säässä. Pilvet olivat lähteneet karkuun ilmeisesti renkaan savua, ja lämpötilakin näytti olevan korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin kun allekirjoittanut on Botnialla vieraillut, ja heti aamusta! Radalla aamu alkoi kovalla säpinällä tiimien kasatessa vielä varikkoalueitaan ja valmistellessaan itseään ja kilpureitaan päivän koitoksiin. Ensimmäisenä aikataulutettuna asiana tuli vastaan tuttuun tapaan ohjaajakokous. Kokouksessa tuotiin jälleen ilmi, mitä tuomaristo tällä kertaa halusi nähdä kuljettajien radalla tekevän. Radasta oli klippejä hieman siirtämällä saatu erittäinkin tekninen ja haastava, varsinkin entryn ja parin ensimmäisen mutkan osalta. Loppurata olikin sitten tuttuun tyyliin Jurvan pitkä hevosenkenkä joka avautui lähtösuoralla tehtävään puolen vaihtoon, tämän osalta ei mitään ihmeellistä siis.
HarjoituksetEkoihin treeneihin lähdettiin hieman epätietoisissakin tunnelmissa. Kumpaakaan autoa ei oltu vielä tänä vuonna ajettu syystä tai toisesta metriäkään siinä olotilassa johon ne on rakennettu, eli luistossa. Vaihtoehtoina tästä syystä olikin vain ottaa kaikki mahdollinen irti pienestäkin treenimäärästä ja yrittää opiskella rata ja muutetun kaluston käyttäytyminen mahdollisimman hyvin. Reeniä reeniä! Ensimmäiset treenit sujuivatkin molemmilta kuskeilta olosuhteisiin nähden hyvin, ja varteenotettavia suorituksia saatiin aikaiseksi ainakin se yksi mieheen. Jannea vaivasi treeneissä vetojen vähyys radan siivoilutoimenpiteiden johdosta. Kuuluu lajin luonteeseen joten ei siinä mitään. Amilla sen sijaan oli hieman ohjelmaa auton käytöksen kanssa. Se kun kuulemma välillä tuntui lähtevän täysin eri suuntaan kuin minne ainut autossa oleva kuljettajamatkustaja sen tahtoi menevän. Ennen seuraavaa ohjaajakokousta ja lajitteluja saatiin vielä treenata toinenkin kerta. Tämä setti sujui melko pitkälle edellisen tavoin kohtalaisen hyvissä merkeissä. Merkille pantavaa jos tässä vaiheessa oli kuitenkin se, että molemmat kuskit takoivat kohtalaisen varmaa suoritusta toisen perään, välttäen kokonaan ulosajot tai muut vastaavat tilanteet. Taisi olla vaan yrityksen puutetta ;) Tuoretta mustaa ja pyöreää LajittelutSujuvasti lounaan ja tilanteen tutkailun jälkeen siirryttiinkin sitten ohjaajakokouksen kautta lajitteluihin. Nyt oli jo olemassa käsitys siitä, mitä tuomaristo halusi tällä päivämäärällä autojen ja kuljettajien radalla tekevän. Lajitteluihin lähdettiin yhtä odottavissa tunnelmissa kuin mitä koko päivänä oli muutenkin ollut. Janne pääsi lajittelemaan heti ensimmäisenä. Johtuiko siitä vai mistä mutta jälleen Janne otti hieman varovasti ensimmäisen vedon, ja vaikka se muilta osin sujuikin suunnitelman mukaan, ei tuomaristo ollut pitänyt hiljaisesta entrystä, rokotti siitä tuntuvasti. Tuloksena hieman rapeat 60 pistettä. Kaavioon olisi tälläkin ehkä ollut asiaa mutta pistemäärä ei muilta osin tyydyttänyt millään muotoa. Jannen lähtiessä toiseen vetoon, oli kaaviopaikan periaatteessa varmistuttua hyvä ottaa hieman erilainen taktiikka. Toisin sanoen sumua suuttimiin ja uhrimielellä aukkoon. Veto sujui kaikkiaan mallikkaasti ja heti vedon jälkeen kuskin valtasikin tunne, että meni se ainakin paremmin kuin ensimmäinen. Entryn tavoitenopeudeksi oli tällä kertaa harjoitusten perusteella määräytynyt 112km/h. Janne pamautti toisella vedolla tutkan tappiin ja lukemiksi kirjattiin 118km/h. Pisteiksi veto tuotti hyvät 80 ja risat. Tässä vaiheessa Jannen suoritus oli hetkellisesti ohi ja seuraavana vuorossa oli radan reunalla muiden suoritusten seurailu. Switchback Ami lajitteli toisessa ryhmässä ja oli siis vuorossa Jannen jälkeen. Ensimmäinen veto sujui Amilta varovaisesti klippien jäädessä todella kauas. Alustan säätämättömyys kostautui nyt todella huonoina ajolinjoina vaikka vauhtia piisasi entryssä jopa Jannea enemmän! Ami sai nopsasti kabiiniin tiedon että pisteet eivät riittäneet kaavioon vaadittavaan 60 pisteeseen ja seuraavalle kierrokselle Ami ottikin agressiivisemman otteen kiinnittäen erityis huomion klippeihin osumiseen. Lappu lattiassa kohti viimeistä kartiota ja kaiutin tuuttaa ilmoille ilosanomaa että kirkkaasti 60 pisteen paremmalle puolelle pisteillä 69,0 ja varma kaavio paikka! Tässä vaiheessa kivi vierähti Amin hartioilta sillä tämä yksinään oli jo paljon parempi suoritus mitä uskallettiin odottaa auton keskeneräisyyden takia! Nyt molemmat kuljettajat olivat melko varmasti jo kaaviossa ja voitiin alkaa pikkuhiljaa keskittymään tuleviin pariajoihin. Huomio kiinnittyi kuitenkin uudestaan viimeisiin lajittelijoihin kun odottamisesta huolimatta kukaan ei vielä ollut rikkonut 80 pistettä Janne jälkeen. Odotus kävi piinaavammaksi auto autolta, ja lopulta tieto rämähti peltiämyristä Leiskan sulosoinnuin: Janne oli voittanut lajittelut! Merkintä aikakirjoihin, sillä tämä oli ensimmäinen Jannen koskaan saavuttama lajittelujen ykköstila. Amin lopullinen sijoitus lajitteluissa oli myös melkoinen työvoitto Amin ollessa seitsemäs. Tulenuusi Supra ;) KaavioKaavion päästyään Ami sai ensimmäisellä kierroksella vastaansa Anttilan Jonin joka ajoi ensimmäistä kertaa pro kilpailussa pariajoa. Uusi tuttavuus kaavioajossa veti Amin mietteliääksi sillä uuden tulokkaan ajotyyli ja vauhti oli vielä täysi arvoitus. Ekaan vetoon Ami otti johtavan paikan ja melko tasaisella suorituksella molemmat tykittävät läpi suoritus alueen. Joni jää kuitenkin hieman kauemmas Supran ollessa Viitalan Mikon vanhaa Kadett kilpuria nopeampi joten pisteet vedosta parin pisteen erolla Amille. Seuraavaan settiin Joni lähtee johtamaan ja Ami perään. Entryssä Ami jättää hieman rakoa Joniin tietäen olevansa nopeampi joten radan loppukohtaa lähestyen Ami hiipii pikkuhiljaa lähemmäs päästen varsin hyvin tuntumaan joten pisteet tästä erästä menevät selkeästi Amille. Top 8 kierroksella Ami saa vastaansa erittäin kovan luun Riku Ranteen Escorteineen. Ekaan vetoon lähdetään täysillä Rikun johtaessa letkaa ja Ami ei säästele tietäen Rikun olevan todella nopea. Entryn jälkeisessä mutkassa Riku suoristuu ja hidastuu selvästi ilmeisesti teknisen ongelman johdosta ja Amille jää päätettäväksi keskeyttääkö oma veto vai ohittaako kilpakumppani. Ami tekee päätöksen ja laittaa läpän selälleen ohittaen Rikun sisäkautta autojen melkein hipoessa toisiaan. Riku saa samalla pelit toimimaan ja ampaisee Amin perään tullen iholla koko loppuradan, mutta koska Ami teki puhtaan ohituksen meni pisteet tästä Amille 0-7. Seuraavaan vetoon Amin johtaessa Rikulla ei ole hävittävää vaan tulee entryyn uskomattoman lähellä seuraten, Kuitenkin toiseen mutkaan seuratessa hurja yritys kostautuu joten Riku ajautuu hiekalle ja pisteet siis Amille Rikun jäädessä nollille! Ami vs. Riku Janne urakka kaaviossa alkoikin tällä kertaa vasta TOP8 kierrokselta kaavioon selvinneiden kuljettajien määrän alittaessa 16kpl, sai Janne vapaalipun suoraan kasin joukkkoon. Tässä kohtaa vastaan asettui Juha ”Muumi” Vehviläinen. Ensimmäiseen vetoon startattiin järjestyksessä Janne edellä ja Muumi seuraten. Muumi sortui suoristumiseen heti entryn jälkeen Jannen suorittaessa hienon ja tasaisen vedon. Pisteet tärähtivät ilmoille Janne 9 – Muumi 0. Hienoa! Toiseen vetoon Janne seuraamaan ja yhtään löysäämättä entryyn vaikka pisteissä olisi varaa ollutkin. Muumin pyörähti edellä välittömästi entryn vastaheitosta, Janne suoristi auton välittömästi ja suoritti täysjarrutuksen aivan radan oikeassa reunassa. Ilmassa suorastaan leijui odotuksen tunnetta, ja KOPS! Kylkeenhän se osui…välittömästi oli selvää että se oli siinä. Muumin ajovirheen johdosta veto Jannelle 10-0 ja Janne jatkoon TOP4 joukkoon. Laitteet olivat kuitenkin eri mieltä kopsun jälkeen ja ainoa toimenpide mitä Nissanille oli enää tehtävissä oli työntää rimut traileriin ja jatkaa kisasn seuraamista penkalta. Joka tapauksessa hieno neljäs sija kauden avauksessa kolarista huolimatta! Tähän oli pakko olla tyytyväinen! Low speed Dorifto crash Amin kilpailu sen sijaan jatkui ja TOP4 kierrokselle Ami sai vastaansa koko päivän vakuuttavaa jälkeä tehneen BMW kuljettaja Juha Pöytälaakson. Ekaan vetoon lähdetään Amin johtaessa. Amin ajo ei ole tässä vedossa tarpeeksi skarppia ja Supran ajettavuus temppuilee radan keskivaiheilla joten pisteet tästä erästä puhtaalla suorituksella Pöytälaaksolle 7-8. Toiseen vetoon Ami päättää lähteä yrittämään täysillä sillä nyt ei ole mitään hävittävää! Entryyn tullaan hurjaa vauhtia ja käsijarrusta hellittäessään Ami nappaa kytkimen ylös ja mitä tapahtuu... Moottori hyytyy! Perän vielä luistaessa sivulla valkenee vika salamannopeasti: Käsijarrun lukitus on hypännyt päälle. Ollen jo toinen kerta kisoissa samalla ongelmalla tulemme jatkossa poistamaan mokoman lukitsimen :) (Välihuomautus tiimiltä: Alastarolla sama lukko li vielä käytössä!! ei juma****e!) Jannen ollessa poissa jo kahinoista pyydetään Ami siis kisan jälkeen katsomon eteen ja kolmospytty ojennetaan mahtavan päivän kunniaksi.
Pelkkä kaaviopaikka olisi saanut tällä kertaa jo onnelliseksi mutta kolmospytty ylitti villeimmätkin haaveeni! Tämä on todella palkinto jonka koko tiimi on ansainnut hyvästä työstä auton hyväksi. Uuden auton potentiaalit tulivat jo hyvin selville ja kun auton ajettavuus saadaan vähintään yhtä hyvälle tasolle kuin edellisen korin kanssa, on luvassa vielä jatkossakin paljon hyviä suorituksia. Paras mahdollinen alku kaudelle 2011! lukuun ottamatta pientä kontaktin ottoa ;) Shit!
|